woensdag 5 november 2014


Een verrassend simpele maar lekkere maaltijd vandaag. Ik wist niet zo goed wat ik mij er vandaag bij voor moest stellen, maar het resultaat was prima. Het resultaat mag dan simpel zijn, het kost wel even wat tijd om ze te maken. Qua smaak was het lekker, zeker niet pittig. Het deed een beetje denken aan een pannenkoek maar dan van een heel simpel deeg. Ik had een mix van lamsgehakt en rundergehakt omdat ik alleen lamsgehakt erg prijzig vond. Gelukkig kon ik ook een mix krijgen bij de Marokkaanse "supermarkt". De keuken van Azerbeidzjaan is een voedzame maar vrij eenvoudige keuken qua smaak kwamen wij vandaag tot de conclusie. Nog 2 dagen te gaan! (We eten niet thuis van het weekend)
Wij aten er een simpele salade bij als groente.

Het recept


Qutab

Ingrediƫnten

500 g lamsgehakt
500 g bloem
2 uien
Olijfolie
Zout en peper
Water



Bereiden van de vulling

Meng het gehakt met uien, zout en peper en kneed alles goed door elkaar.

Bereidingswijze

Doe de bloem in een kom met een snufje zout en voeg beetje bij beetje het water toe tot het deeg kneedbaar is.
Kneed het tot een stevig deeg en maak er kleine balletjes van met een doorsnede van ongeveer 5 cm. 
Rol elke bal met een deegroller uit tot een dunne lap van circa 20-25 cm.
Verdeel de vulling over het deeg (op een helft) en vouw ze dubbel.

Sla de ongevulde kant over de vulling en druk de randen goed aan.
Doe de olie in de koekenpan en zet het vuur middelhoog.
Keer de qutab handmatig om zodat ze aan alle kanten lichtbruin worden.



De Azerbeidzjaanse keuken wordt door de eigen natuur, de cultuur en het klimaat bepaald.
Iedere provincie heeft zo haar eigen karakteristieke specialiteiten.
Azerbeidzjanen hebben meer dan 6 soorten qutab’s, zo kunnen vleeseters en vegetariĆ«rs samen gezellig aan tafel gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten