vrijdag 7 november 2014



De laatste Azerbeidzjaanse maaltijd vanavond. Ik kan niet zeggen dat ik er rouwig om ben. Het eten was niet vies, maar vrij vlak van smaak allemaal. 
Het gerecht van vanavond was ook weer lekker, maar kreeg het meeste smaak door het creme fraiche knoflook sausje. Ik vond het lastig om de bladeren van de spitskool er heel af te krijgen. Uiteindelijk lukte het om 13 rolletjes te maken. De rest van de spitskool heb ik klein gesneden en geroerbakt met het resterende gehaktmengsel. En dat was ook prima te eten.
In het recept staat 100 gram peterselie, maar dat is echt heel veel. Ik had 1 plantje en nadat ik dat fijn gesneden had was het 18 (!) gram. En dat was ook wel genoeg. Wat ik ook lastig vond was de cherrytomaatjes raspen. Die heb ik maar heel klein gesneden. De rijst was nog een beetje hard, dus houd een iets langere kooktijd aan dan op de verpakking staat.
Volgende week een nieuw land!

Het recept

Käläm dolmasi

Ingrediënten
0,5 kg gehakt
1 spitskool
6 cherrytomaatje
100 gr peterselie
100 gr rijst
1 ui
zout en peper
crème fraîche
knoflook




Bereiden van de vulling

Meng het gehakt in een ruime kom met de geraspte ui, zout, peper, rijst, fijngehakte peterselie
en geraspte tomaten. Kneed het met je handen goed door elkaar.

Bereidingswijze

Snij het middenstuk, dit is het dikste gedeelte van de spitskool, eruit.
Doe wat water in de pan en breng de spitskoolbladeren aan de kook tot ze zacht worden.
Haal de bladeren uit het water, laat ze afkoelen, verwijder de harde nerf uit het blad en snij de bladeren in de lengte doormidden.

Leg 1 eetlepel vulling en in het midden van elk blad. Vouw de zijden over de vulling dicht en rol het strak op. Zorg voor een goede pan met een dikke bodem.

Leg voorzichtig kelem dolmasi in de pan, voeg 100 ml water toe en laat dit op een zacht vuur koken tot de rijst gaar is.


De crème fraîche met geperste knoflook wordt apart geserveerd.


1 opmerking: