maandag 13 oktober 2014



Declan heeft het nieuwe land gekozen. Zoals jullie aan de vlag zien eten wij deze week Zweeds!
Best een uitdaging voor een gezin wat geen vis eet, maar het is mij gelukt om weer 7 recepten te vinden deze week.
1 van de redenen waarom Declan Zweden koos, is omdat hij Zweedse balletjes erg lekker vindt (wie kent ze niet).
Uiteraard was het makkelijk geweest om even naar Ikea te rijden en daar een zak kant-en-klare balletjes te halen, maar het leek mij meer een uitdaging om ze zelf te maken. Ik vond vele recepten en heb er uiteindelijk 1 uitgekozen van de volgende website: http://www.edsreceptensite.nl/. Deze week komen daar nog een paar recepten vandaan, want daar stonden best wat lekkere dingen op.
Goed, Zweedse balletjes dus, met aardappelpuree en rode kool erbij.

De balletjes waren erg lekker, maar vooral de saus die erbij zat. Die was lekker fris zurig door de yoghurt.De saus wilde bij mij niet zo goed binden, dus heb ik hem aangemaakt met een beetje maizena.  Ik hoef in ieder geval niet meer naar Ikea om kant-en-klare te halen. Alleen de Vossenbessensaus kwam wel uit een potje, geen idee waar ik Vossenbessen vandaan zou kunnen halen.



Het recept:


Köttbullar

Ingrediënten voor 4 personen


½ liter yoghurt
750 g gehakt, liefst half om half
1 ei
4 eetl. paneermeel
zout, peper
4 eetlepels fijngehakte dille
1 ui
20 g boter
1 eetl. bloem
1 vleesbouillontablet




Gehakt aanmaken met ei, paneermeel, zout, peper en 2 eetl. dille.
Balletjes maken ter grootte van een pingpongbal.
Ui pellen en snipperen.
Verhit de boter in de koekenpan.
Bak de gehaktballetjes rondom bruin.
Bak de uisnippers 2 minuten mee. Zet de warmtebron laag.

Strooi de bloem over het gehakt en de ui en bak dit onder roeren even mee. Voeg nu al roerend de yoghurt en de verkruimelde vleesbouillontablet erbij. Blijf roeren tot de saus gebonden is. Breng de saus eventueel op smaak met nog wat zout, peper en de rest van de dille.



O ja, de aardappelpuree kwam ook uit een pakje, de aardappels waren op en de pot rode kool had ik nog staan. 

2 opmerkingen:

  1. Mjammie dat ziet er weer lekker uit... Jouw website is echt een inspiratiebron voor nieuwe dingen. Zal eens voorstellen om hier ook in te voeren al hebben we hier ook te maken met een slechte eter in huis dus zal er dan aangepast gekookt moeten worden... Behalve dit recept dan ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet aanpassen, gewoon laten proeven! Je zal zien dat hij toch best een hoop dingen lust.

    BeantwoordenVerwijderen